IFI7058 Haridustehnoloogia praktika: haridustehnoloogiline pärastlõuna “Digitaalne kodanik”

Põhipraktika eneseanalüüs

Minu haridustehnoloogia praktikast pidi põhiosa moodustama koolitusprogrammi “Tuleviku õpetaja” IV mooduli “Digitaalne kodanik” koolituse läbiviimine. Olid määratud ka kuupäevad (19.11–10.12 .13) ning avatud registreerimine, kuid soovijaid oli liiga vähe ja koolitus jääb seekord ära.

Sellest hoolimata pidasime plaanitud kohtumise koolituse ühe väljatöötaja, Marko Puusaarega, et vaadata materjalid üle ja koolitusprotsessi analüüsida.

Koolitusprogrammi “Tuleviku õpetaja” on välja töötanud Hariduse Infotehnoloogia Sihtasutuse Innovatsioonikeskus ning selle  läbimine annab osalejale baasoskused digiajastul haridusvaldkonnas toimetulekuks: nii  õppijate toetamiseks õppeprotsessis kui oma professionaalseks arenguks.

Iga põhimoodul toetab ühte ISTE haridustehnoloogilist pädevust:

Minu koolitada jääb IV moodul Digitaalne kodanik. Mooduli läbimine loob valmisoleku digitaalsete vahendite vastutustundlikuks kasutamiseks, järgides digitaalse etiketi, ohutu kasutamise, autoriõiguse, viitamise ja võrdse ligipääsu tagamise põhimõtteid. Kuna selles moodulis on 4 x 4 akadeemilist tundi auditoorset õpet, on koolitaja roll väga oluline.

Olen selle mooduli piloodi küll läbinud ja materjalid on juba ka varasemast selged, kuid ikkagi oli midagi uut avastada. Aga see on ikka nii, sest IKT-valdkond areneb ju kiiresti.

1. koolituspäev: Digitaalne identiteet

Pikemalt oli juttu rollidest. Mina mõtestasin enda jaoks rohkem Google+ võimalusi ja jätsin meelde, et peaksin seda rohkem uurima, kuid andsin ülevaate FB kasutamisest õppetöös. Veel arutasime, millist vahendit kasutada mõttekaardi loomiseks, ning otsustasime bubbl.usi kasuks, sest see on alustuseks lihtne ja meeldib paljudele õpetajatele.

2. koolituspäev: Koostöö digitaalses keskkonnas

Veebipõhised koostöö- ja suhtlusvahendid on need, mida kasutan ise palju ja mille üle oli hea mõtteid vahetada. Tutvustasin oma kogemusi ajaveebide, suhtlusportaalide, Google Docsi, PBWorksi, Diigo jt kasutamisel: olen nendega rahul, need aitavad tööd korraldada ja lihtsustada, koostööd saab teha nii kolleegide kui ka õpilastega.

Sel koolituspäeval algab projektide loomine ja avastasime, et sellele pole konkreetset viidet, niisiis on vaja seda osa natuke kohendada.

3. koolituspäev: Autoriõigus ja viitamine

Autoriõiguse teema on n-ö minu leivanumber, sellega ei tohiks probleeme tekkida. Viitamine on aga raskem, see on osa, mida pean veel tudeerima, seal on ka kohti, millega ma eesti filoloogina ei saa alati nõus olla.

4. koolituspäev: Võrdne ligipääs

See osa pakub mulle kõige rohkem uut teavet.

Võrdne ligipääs tähendab, et me materjalide loojatena peaksime mõtlema ka näiteks erivajadustega inimestele, mobiilsetele vahenditele, autorsusele ja taaskasutamisele ning avatusele hariduses. Igas vallas oli midagi avastada.

Seni on mul olnud väga napilt kokkupuudet erivajadustega inimestega, nüüd aga tutvusin nende probleemidega (värvipimedus, nägemisvaegus)  ja abivahenditega veidi lähemalt. Sain näpuga katsuda ka IT Kolledžis loodud spetsiaalset erivajadustega inimeste arvutitöökohta (eriline klaviatuur, mitmesugused hiirevariandid jms).

photo 1 photo 2 photo 3 photo 4

Koolitusmaterjalide ülevaatamisega lõpule jõudnud, tekkis mul mõte, et puudu on kursuslaste eneseanalüüs ja tagasiside: mida nad õppisid, kuidas neil enda arvates läks, kuidas nad jäid rahule. See osa tuleb veel lisada. Oma senistele koolitajakogemustele toetudes pakkusin välja teha see Google Formis.

Nii selle koolituse läbiviimine koolitajana kui ka läbimine õppijana on väga kasulik ja arendav. Üks põhjus, miks jäi kursus praegu avamata, võib olla selles, et õpetajad ei ole selle olulisusest veel teadvustanud. Ka siin on meil ilmselt natuke tööd teha.

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s