IFI7056 Haridustehnoloogilised uuringud ja evalvatsioon: 9. nädala kodutöö

  • Kodutöö 9Tutvu slaididel tutvustatud toetuselemendiga “6 mütsi”. Kirjelda vähemalt ühte e-õppes selle metoodika kasutamise võimalust. Põhjenda, mis (miks?) oleks sellise toetuselemendi kasutamine otstarbekas! Eriti pakuks huvi hajutatud õpikeskkonnas selle kasutamise ideed.

Mart Laanpere (2008) on kuue mõttemütsi meetodist kirjutanud lihtsalt ja selgelt ühes oma õppemoodulis, mida siin tsiteeringi.

Kuus mõttemütsi (Six Thinking Hats) on Edward de Bono poolt loodud lateraalse mõtlemise meetod, mille puhul erinevaid perspektiive uuritavale probleemile või nähtusele tähistatakse kuut eri värvi mütsiga. Mütside tähendused on eelnevalt kokku lepitud:

valge Valge kui paber. Mõtted valge mütsi all on seotud informatsiooniga, faktidega, küsides: “Mida me sellest teame?”, “Mida oleks meil tarvis teada?”, “Milliseid küsimusi peaksime püstitama?”. Keskendub puuduvale või olemasolevale faktipõhisele informatsioonile.
must Must nagu kohtuniku kuub. See on ilmselt kõige kasulikum ja kasutatuim müts. Musta mütsi all pesitseb ettevaatus ja ohutunne, mis kaitseb meid kahjulike sammude eest. Musta mütsi mõtted paljastavad võimalikud riskid ja osutavad kriitiliselt meie senise mõttekäigu nõrkadele kohtadele. Ilma musta mütsita oleksime tihti hädas. Samas ei tohiks seda liiga sageli kasutada – see võib halvata meie konstruktiivse mõttelennu.
kollane Kollane kui päike, seondub optimismiga. Kollast mütsi kandes huvitavad meid väärtused ja praktiline kasu, mis käsitletud ideedest võib tõusta. Isegi kui meile pakutud lahendused eriti ei sümpatiseeri, paneb kollane müts meid otsima asja häid külgi.
roheline Roheline kui loodus, seondub kasvu, energia ja eluga. Rohelist mütsi kandes esitad uusi ettepanekuid, ideid ja alternatiive seni käsitletud lahendustele. Võid ka pakkuda muudatusi – peaasi on konstruktiivsus ja loov lähenemine.
punane Punane kui tuli ja soojus. Punase mütsiga seonduvad tunded ja intuitsioon. Sa ei puugi teada, miks sulle miski meeldib või mitte. Kandes punast mütsi, võid jätta ratsionaalse arutluse tahaplaanile ja tuua välja oma emotsioonid ja aimdused – vajaduseta neid seletada või põhjendada.
sinine Sinine kui taevas. Pisut teist sorti müts kui ülejäänud, sest selle kandja distantseerub probleemi sisust ja keskendub hoopis mõtlemise või arutelu PROTSESSILE, küsides: “Kuhu oleme oma arutlusega välja jõudnud?”, “Mida peaksime järgmiseks käsile võtma?”, “Kas kõik on saanud oma arvamust avaldada?”, “Kas ei kipu me arutelu ühekülgseks jääma?” Tavaliselt kasutame sinist mütsi aruteluprotsessi algul, määratledes selle sihid ja raamid – näiteks seades eri värvi mütside esinemise järjekorra. Arutelu lõpul aitab sinine müts meil teha kokkuvõtteid.

Olen kuue mõttemütsi meetodiga juba ammu hästi tuttav, sest olen seda ka teistele tutvustanud. Kasutanud olen seda meetodit Tiigrihüppe koolitustel, varem  IVA keskkonna TeadmusPajas, hiljem muude vahenditega (Moodle’i foorum, Koolielu kogukonnas). Probleem oli algselt sõnastatud nii: “Teil on võimalus osaleda teile huvi pakkuval koolitusel. Kooli juhtkond annab teile võimaluse koolitusel osalemiseks tingimusel, et peate õppetöö teie äraolekul korraldama e-õppe keskkonnas IVA.”

Mõttemütsidest ja nende kasutamisest räägitakse ka Tiigrihüppe SA lisakursusel “Loovus ja kaasaegsed tehnoloogiad“. Probleemküsimused on seal „Kuidas õpilastega rohkem arvutiklasse (arvuteid) kasutada?“ või „Kuidas valmistada tundi ette arvutiklassis õpetamiseks?“

Ilmselt sobibki seda meetodit kasutada foorumites, skaibis, vikides ning muudes keskkondades, kus saab mitmekesi korraga arutleda (hästi hea võimalus on Google Docs, nagu näitas Elo). Oma ainetes (eesti keel ja kirjandus) ma praegu mõttemütside meetodi kasutamist ei oska näha, aga klassijuhatajatöös võiks sellest küll ehk kasu olla.

Kuue mõttemütsi meetod aitab mõtlejat keskenduda korraga ühele asjale. See meetod aitab lahutada emotsioonid loogikast, loovuse informatsioonist jne. Erinevate mütside pähepanekuga sümboliseerime mingit kindlat mõtteviisi. Meetod aitab  välja lülituda oma tavapärasest mõtlemisest ning õpetab meid vaatama asjadele teisest vaatenurgast. (Sild jt 2012)

Kuue mõttemütsi kasu:

  1. Kuue mütsi meetod võimaldab kasutada kõigi rühmaliikmete intelligentsust, kogemusi ja teadmisi. Kõik liikmed vaatavad ja töötavad ühes suunas.
  2. Aja kokkuhoid. Suunatud ajurünnak aitab aega kokku hoida.
  3. Ego kõrvaldamine. Meetod kõrvaldab vastandliku võtlemise ning tagab neutraalse ja erapooletu probleemikäsitluse.
  4. Üks asi korraga. Meetod võimaldab keskenduda ühele asjale. Musta mütsi ajal näiteks keskendume võimalikele ohtudele, rohelise mütsi ajal otsime uusi ideid jne. (Sild jt 2012)

Kuna kasu on juba varem väga hästi välja toodud, on raske sellele midagi lisada. Ehk ainult seda, et kuue mõttemütsi meetodile võiks rohkem tähelepanu osutada ja seda sagedamini kasutada.

Kasutatud kirjandus

Laanpere, M. 2008. Kuue mõttemütsi meetod. Loetud aadressil http://lepo.it.da.ut.ee/~lehti/6mytsi/index.html

Sild, M., Maadvere, I., Niggulis, T. ja Aluoja, L.  2012. Tiigrihüppe SA lisakursus “Loovus ja kaasaegsed tehnoloogiad”. Vaadatud aadressil http://3fahug.havike.eenet.ee/loovus/?page_id=27

6-mütsi – Euroopa Noored. Vaadatud aadressil  euroopa.noored.ee/files/6Mütsi_ee.doc

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s