IFI7056 Haridustehnoloogilised uuringud ja evalvatsioon: 2. nädala kodutöö

Kodune töö – etteantud õpikeskkonna lubavuste hindamine

Videost kõlama jäänud märksõnad olid “parim”, “kiire”, “hea käes hoida”. Kiidulaulus räägiti, kuidas iPad on parim vahend netiotsinguteks, meilivahetuseks, fotode ja filmide vaatamiseks. On võimas tunne hoida Internetti käes, kui loed, tunned väge ja tugevust, kõik, mida vaatad, ärkab otsekui ellu. Kasutaja ei pea kohanduma iPadiga, vaid see kohandub kasutajaga.

Suuri sõnu kõrvale jättes on iPadil tõesti hulgaliselt plusse. See on lihtne, kõike saab väga kiiresti teha, pole tähtis, mis pidi käes hoida, sest ekraanipilt liigub ise õigetpidi, sõrmepuudutustega saab väga kergelt juhtida (avada, liigutada), hea on võimalus hõlpsamaks lugemiseks ekraanipilti suurendada. Klaviatuur on peaagu sama suur kui arvutil, mis teeb kirjutamise mugavamaks. iPadil on iTunes Store, App Store ja iBook Store, neist viimane võimaldab e-raamatuid vaevata alla laadida ja lugeda. Muidugi on iPadiga hea ka mängida. Peale selle, et iPad on lihtne, õhuke ja kerge, on sel ka LED-valgusekraan ja aku kestab kaua. Minu jaoks on miinus, et sel pole USBit.

Heidit Kaio artiklist “iPad tuleb ja õppimine võib hakata lastele meeldima!“  tegin järgmised tähelepanekud:

  • iPadis on raamat ja töövihik üheskoos, vajalik on vaid ühendus internetiga,
  • tahvelarvuti on raamatu suurune, värvilise ja puutetundliku ekraaniga, ideaalsed õpikuteks,
  • revolutsioon oleks õppematerjali täiesti uudsel moel esitamise võimalus,
  • uudsed õpikud lihtsustaksid tunduvalt reaalainete mõistmist,
  • tahvelarvutid oleksid asjakohased põhikooli vanemate klasside ja gümnaasiumide õpilastele,
  • digitaalne õpik avab aina teema uusi kihte, läheb sügavamale,
  • digitaalsete õpikutega muutub vähem tähtsaks klassiruumis istumine,
  • tagajärjeks on suur revolutsioon ka õpetamises ja õppimises.

Priit Hõbemägi toob selle artikli juures olevas kommentaaris „Kuidas iPad viiel viisil õppetööd parandab” välja mõned iPadi plussid ja miinused sülearvutiga võrreldes: iPad on kerge, kuid väiksema mäluga, ei sobi hästi pikemaks töötegemiseks, on internetis kas 3G-telefonivõrgu või wifi kaudu, kõiki rakendusi saab osta ainult Apple’ile kuuluvast veebipoest App Store.

Hõbemäe sõnul kirjutas Georgetowni (USA) McDonough’ ärikooli õppejõud Steve Goldenberg oma blogis Interfolio sellest, kuidas iPad aitab tema meelest paremini õpetada (minu lühendus):

  • iPad on aktiivne, mitte passiivne. iPad sunnib kasutajat aktiivselt tegutsema, mis on kaasav tegevus. Veebikülge lehitsedes tuleb sõrmedega näpistada, sirvida, lahti lükata ja koputada, et sisu interaktiivselt kasutada.
  • See on peaaegu nagu paber. Ekraani mõõdud on 4 : 3, peaaegu nagu tavaline kirjapaberi leht USAs. See tähendab, et sisu näeb välja enam-vähem nii, nagu oleks see trükitud paberile.
  • See on sensoreid täis. Elektrooniliste sensorite abil on võimalik arendada vingeid õppevahendeid. Kallutamissensor näiteks võimaldab õpilasel keemiatunnis ekraanil “valada” kemikaale ühest anumast teise. (Ka füüsika õppimisel saavad valemid ja katsed hoopis uue näo. Keeleõppes ja kirjanduses on võimalik ekraanil olevat teksti ühendada sõnaraamatutega, nii et iga sõna on kohe võimalik sõnastikust leida.)
  • iPad keskendub korraga vaid ühele rakendusele. iPadi rakendus avaneb terve ekraani ulatuses, see on ainus asi, mis on ekraanil näha. See parandab keskendumist ja ei lase samal ajal näiteks Facebooki, Twitterit vms sotsiaalvõrgustikku kasutada.
  • Vaatenurk on parem. Disaini tõttu on iPadi kõige parem kasutada horisontaalses või kergelt ülespoole kallutatud asendis nagu raamatut. See kaotab ära sülearvuti püstiseisva ekraani poolt loodud kunstliku barjääri õpetaja ja õpilase vahel.

Loodusõpetuse tööraamatut avades tekkis kohe mõte, kas ikka peab kõik nii väga liikuma ja hüppama ja muid vigureid tegema, virvendama. Seejärel tekkis mõte, et ülesanded on liiga lihtsad ja kirjutamine oleks parem kui lohistamine. Siis meenus, et tegemist on 1. klassi materjaliga, järelikult on lohistamine ja lihtsus õigustatud.

“Sinasõprus keelega” (4. kl) tekitas vastakaid tundeid. Esimene ülesanne oli väga hea: aluseks katkend filmist “Nukitsamees”. Olen selliseid võimalusi ammu igatsenud. Valikvastustega ülesanne (enamasti kõik need) tundus liiga lihtne – kas nii klõpsides jääb midagi meelde? Samuti ei olnud hea liitsõnade moodustamise ülesanne, aga see tuleneb eesti keele eripärast: sõnade liitmisel tuleb tüvesid muuta, mida see ülesanne ei võimaldanud.

  • Millised on SINU ARVATES iPad’i lubavused õppimiseks? Põhjenda, miks.

Toetudes eelnevale, jagan järgmisi seisukohti:

  • raamat ja töövihik üheskoos – ei ole vaja pendeldada kahe koha vahel, õppimine on sujuv, parem keskenduda,
  • tahvelarvuti on raamatusuurune, kerge,
  • õppematerjali esitamine interaktiivses vormis – ei ole üksluine, toetab eri õpistiile,
  • videod, animatsioonid reaalainete mõistmiseks – „puust ja punaseks“,
  • tahvelarvutid sobivad kõigile, alates lasteaiast kuni kõrgkoolini – tuleb vaid kasutada vastavaid materjale,
  • on võimalik õppida igal pool, mitte ainult klassiruumis istudes,
  • iPad sunnib kasutajat aktiivselt tegutsema – õpilane ei liiguta tuimalt hiirt, vaid peab ka mõtlema, mida teeb,
  • ekraanil on korraga vaid üks rakendus – parandab keskendumist, ei lase samal ajal muid keskkondi või lehti kasutada.
  • horisontaalne või kergelt ülespoole kallutatud asend ei tekita õpetaja ja õpilase vahele barjääri.
  • Loe teiste õppijate arvamusi iPad’i lubavuste kohta. Milliseid lubavusi hinnati kõige enam, milliseid märkasid vaid üksikud kaasõppijad?

Kõige rohkem hinnati nii sisu kui ka mahu kompaktsust, mobiilsust, mugavust ning et peab aktiivselt tegutsema.

Taimi märkis, et iPad võimaldab õpilasel keerulist ülesannet korrata mitu korda, kuni ta enam vigu ei tee, ning õpetajal õpikuid ja ülesandeid kiiresti muuta, uuendada, parandada.

Viive märkis, et iPad sobib keskendumisraskustega õpilastele ning annab õpetajale võimaluse teha rohkem valikuid õppeprotsessi käigus, arvestada õppija individuaalsust ja arengut, saab objekte lohistada ja kohest tagasisidet, kuulata lindude ja loomade hääli, rakendada funktsionaalset lugemisoskust arendavaid tekstiloome ülesandeid, kasutada mudeleid, simulatsioone.

Advertisements

One thought on “IFI7056 Haridustehnoloogilised uuringud ja evalvatsioon: 2. nädala kodutöö

  1. Väga põhjalik ja hästi liigendatud töö! Lugesin Sinu postitusest, et “Tahvelarvutid oleksid asjakohased põhikooli vanemate klasside ja gümnaasiumide õpilastele”. Praegu aga on e-tööraamatuid loodud 1., 4. ja 7. klassidele. Tundub, et põhirõhk on vahendi mängulisusele ja atraktiivsusele suunatud. Tekib küsimus, milline peaks olema iPadile tehtud õppematerjal gümnaasiumi õpilastele?

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s