Haridustehnoloogiline nõustamine: haridustehnoloogia vajalikkusest ja selle võimaluste rakendamisest õppetöös

Usutavasti ei kahtle enam keegi haridustehnoloogia vajalikkuses. Tehnoloogia areneb tohutu kiirusega ja on selge, et ilma selleta ei saa läbi ka hariduses. Üks külg on see, et õpetajal endal pole mõtet enam vanaviisi läbi ajada (ei kujuta ju ette, et peaksime ainult paberi ja pliiatsiga töötama), vaid tuleb oma töö tõhustamiseks kasutada tänapäevaseid võimalusi. Teisest küljest haaravad ka õpilased uut tehnoloogiat lennult ning tahavad seda kasutada. Nii et pole põhjust sellele vastu seista.

Haridustehnoloog tegeleb nii hariduse kui ka tehnoloogiaga, tema ampluaa paikneb infotehnoloogi ja pedagoogi oma vahel, hõlmates mingi osa kummagi valdkonnast. Kuna haridustehnoloog on õpetaja abistaja, siis peab tal olema pedagoogiline haridus, eriti hea on, kui ta annab veidi ka ainetunde. Tema ülesanded laias laastus on tegeleda koolis e-õppe koordineerimise, arendamise ja nõustamisega. E-õppe all mõistame siin nii veebi- kui ka arvutipõhist õpet, virtuaalseid õpperuume ja koostöövõimalusi ning elektroonset kommunikatsiooni.

Haridustehnoloogi pädevused on sätestatud eraldi kutse- ja ülikoolide õppejõududele ning üldhariduskoolide õpetajatele, kuigi minu arvates võiksid need olla ühised. Lisaks nendele pädevustele võiks haridustehnoloog teada ja osata muudki: õpetamise metoodikat, andragoogikat, pisut psühholoogiat, raamatupidamist, andmete analüüsi, seadusi ning iseenesestmõistetavalt arvutikasutusoskust ja Web 2.0 vahendeid.

Mida siis haridustehnoloog täpsemalt teeb? Järgnevas loetelus on kirjas vaid väga väike osa.

E-õppe arendamine ja koordineerimine

  • e-õppe strateegia koostamine ja selle elluviimine
  • juhtkonnale ettepanekute tegemine
  • e-õppekeskkondade administreerimine ja info edastamine
  • e-kursuste ning keskkondade tutvustamine ja korraldamine
  • sisekoolituste korraldamine
  • IKT-alastes projektides ja konkurssidel osalemise koordineerimine ja abistamine
  • programmide jm õpivara valiku täiendamine

Nõustamine

  • infotundide korraldamine
  • õpetajate individuaalne nõustamine
  • sisekoolituste läbiviimine
  • õppevahendite loomise ja avaldamise koordineerimine
  • tehnilise toe pakkumine
  • vahendite valimine ja katsetamine
  • vahendite juhendite koostamine

Kõik need tegevused on vajalikud, kuid õpetajad ei tule nendega üksi toime, niisiis ongi haridustehnoloog koolis ääretult oluline. Vahel arvatakse aga, et haridustehnoloog peab tegelema veel rohkemate asjadega, näiteks EHIS-e, eKooli, kooli kodulehe, kuulutuste kujundamise, arvutiabi ja kes teab millega veel, kuid minu meelest on need teiste asjatundjate pärusmaa.

Rääkides haridustehnoloogiliste võimaluste rakendamisest õppetöös, tuleb vaadata riikliku õppekava poole, sest sellesse on need juba sisse kirjutatud. Haridustehnoloog saab aidata õpetajatel IKT-d ainekavasse integreerida ning neid selle õppetöös rakendamisel toetada, nõustada ja abistada.

2007/08. õppeaastal, kui töötasin Ristiku Põhikoolis ega teadnud haridustehnoloogiast midagi, moodustasime seal IKT arendamise nõukogu. Selle ülesandeks said arvutiklassi kasutamise korra parandused, ürituste plaani panemine Internetti, IT-vahendite muretsemine, projektid, õpetajate haridustehniliste pädevuste tõstmine (http://ristikuiktn.blogspot.com/). Juba siis olid meil kõne all ka autorikaitse probleemid. Sikupilli Keskkoolis jätkasin sama: arvutiklassi kasutamise korra ajakohastamine, asjaajamise ja info liikumise korra väljatöötamine, pedagoogide haridustehnoloogiliste pädevuste tõstmine, minu teisest aastast alates on seal kasutusel mitmekülgne digitaalne infosüsteem: õpetajatele edastatakse teateid elektrooniliselt ning õpetajate toas on infoteler, kus kuvatakse hetkel oluline teave, dokumentide põhjad on veebis kõigile töötajatele kättesaadavad, tunniplaan ja selle muudatused kantakse keskkonda, kus need ilmuvad kohe ka kooli kodulehel olevasse tunniplaani, koostööks kasutatakse elektroonilisi ühistöövahendeid ja veel palju muud.

Tänapäeval ei ole õpetaja enam see, kes tõstab õpilastele kulbiga tarkust pähe või ütleb, et need ja need faktid ja aastaarvud või leheküljed tuleb pähe õppida, ning siis kontrollib neid, vaid õpetaja on pigem suunaja ja nõustaja, ta pakub valikuid, väärtustab ja motiveerib õpilast. Õppimine käib koostöös ja mitmekesiselt, ent selleks vajame me kindlasti haridustehnoloogiat.

Advertisements

2 thoughts on “Haridustehnoloogiline nõustamine: haridustehnoloogia vajalikkusest ja selle võimaluste rakendamisest õppetöös

  1. Pingback: Haridustehnoloogiline nõustamine: Enda ja kahe kaasõppuri essee võrdlusanalüüs | Piret õpib jälle

  2. Pingback: IFI7056 Haridustehnoloogilised uuringud ja evalvatsioon, 1. nädal | Piret õpib jälle

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s